Iako rok, rep i hip-hop vladaju na muzičkim top listama, džez muzika, nastala iz spiritualne muzike afroameričkih robova, najveći je poklon Amerike svetu.

„Ne postoji bolji primer demokratije od demokratije u džez ansamblu: pojedinačna sloboda ali uz odgovornost prema grupi“, navodi se u udžbeniku na džez univerzitetu Telonijus Mank.

Džez se ovih dana ne čuje tako često na radiju kao nekada, ali imena poput Majlsa Dejvisa, Telonijusa Manka, Dejva Brubeka, Čarlija Parkera, Bili Holidej, Ele Ficdžerald, Kaunta Bejsija, Sare Von i dan danas zvuče veoma poznato.

Osvrnimo se na nekoliko velikana prošlosti i sadašnjosti.

 

Majls Dejvis (1926 – 1991)

Prema skorašnjoj anketi BBC-a, trubač Majls Dejvis proglašen je najvećim džez umetnikom svih vremena. Ovaj majstor improvizacije svirao je sa bi-bap pionirom Čarli Parkerom, osnovao je poznate grupe  i snimao albume koji su ušli u džez kanon, uključujući „Birth of the Cool“ , „Round About Midnight“ i „Kind of Blue“. Dejvis je takođe pomerio granice onoga što se ranije smatralo za džez, dodajući električne gitare 1970-ih i svirajući u Filmoru,  koncertnoj dvorani u San Francisku, uvek težeći tome „da izmisli novi način za sviranje“.

 

Telonijus Mank (1917 –  1982)

Telonijus Mank je pohađao elitne škole, ali pravo klavirsko obrazovanje je stekao u džez klubu „Minton plejhaus“ u Harlemu. Poznat po šeširima – fedorama, beretkama, pletenim kapama – i ekscentričnosti,  ova džez legenda svirala je klavir „kao da svira kariljon ili fino naštimani set od 88 bubnjeva“, objavio je Time magazin 1964. godine. „Na klaviru ne postoje pogrešne note“ govorio je Mank koji je iskomponovao klasike kao što su „Blue Monk,“ „Ruby, My Dear“ i „Straight, No Chaser“.

 

Bili Holidej ( 1915 – 1959 )

Malo pevača je vodilo tužniji život od Bili Holidej, a još manje njih je moglo da dosegne dubinu emocija koju je ona dosegla u pesmi „God Bless the Child”, u čijem je i nastanku učestvovala, ili u pronicljivoj baladi „Strange Fruit“ iz 1939. godine koja osuđuje linč koje su grupe belaca sprovodili nad Afroamerikancima na američkom jugu. Ledi Dej je opevala svoj put od noćnih klubova do nebeskih visina u pesmama koje su postali veliki hitovi poput „Summertime“, „I’ll Be Seeing You“ i „When You’re Smiling“. U nasleđe je ostavila „Lady in Satin“, album koji je objavila u 44-oj godini, pre smrti od srčane bolesti i bolesti jetre.

 

Mlade legende

Vinton Marsalis ( 1961 –  )

Trubač Vinton Marsalis osvojio je devet Gremi nagrada za džez i klasično izvođenje, iskomponovao je i oratorijum o ropstvu koji je osvojio Pulicerovu nagradu. On je osnivač Džez Linkoln centra, džez mesta u Nju Jorku. Ovaj rođeni stanovnik Nju Orleansa, takodje je autor knjige „Moving to Higher Ground: How Jazz Can Change Your Life“.

 

Džon Batist ( 1986 –  )

Klavijaturista Džon Batist je stekao slavu nakon svog debija kao vođa benda u The Late Show with Stephen Colbert, televizijskoj emisiji zabavnog karaktera. Batist svira melodiku, instrument sličan harmonici, svira klavir u Stay Human, bendu svojih kolega iz muzičko – umetničke škole Džulijard.  Ovaj stanovnik Nju Orleansa je izjavio da je muzika ta koja čini da ljudi plešu i da se dobro provode.

Izvor: Share America

Prevela i prilagodila: Miroslava Popović

Advertisements